Genom olika E-butiker som säljer däck online kan man enkelt komma åt ett mycket stort utbud av däck att välja mellan. Många har gjort det väldigt enkelt genom att man helt sonika talar om för tjänsten vilken bil man har, och vilken typ av däck man önskar, för att sedan få en uppsjö av relevanta däck presenterade för sig. Samtidigt som dessa tjänster är mycket användbara, skadar det aldrig att veta vilka lagar och regler som ligger till grund för bland annat just dessa typer av tjänster. Här berättar vi mer.
Valet av däck – en fråga reglerad i lagen
Valet av däck är i någon mån reglerat i lagen, i den bemärkelsen att valet måste ske i överensstämmelse med gällande lagstiftning. Däck är mycket viktigt för bilens säkerhet, och det ställs därmed höga krav på dem. Vidare bör hänsyn tas till däck- eller fordonstillverkarens rekommendationer vad gäller faktorer som däckstruktur, storlekar, hastighet och så vidare.
Ett exempel på ett tillfälle där lagen kommer in, men som också har rent praktiska anledningar, är att det är obligatoriskt (eller starkt rekommenderat) att man använder två däck av samma typ på en och samma axel. Kanske låter det självklart för de flesta, men lagar, regler och rekommendationer finns där av en anledning.
Däcktyper
Begreppet ”däcktyp” kanske inte har en helt självklar definition. I korthet kan man säga att det inte ska föreligga markanta skillnader i vissa egenskaper. Till exempel dessa:
- Dimensioner
- Användningssyfte (snö, tillfälligt användande, sommardäck och så vidare)
- Tillverkare
- Belastningsindex
- Däcksektionsbredd
- Hastighetssymbol
- Struktur (radial, punkteringsskyddade, diagonal)
Vidare finns tydliga rekommendationer om förslitningsgraden. I vissa länder är det till och med olagligt att ha två däck på en axel med vitt skilda mönsterdjup. Frankrike är ett exempel på detta, där deras vägtrafikförordning föreskriver att skillnaden i mönsterdjup mellan två däck ”inte får överstiga 5 mm”, om de sitter på samma axel.