När våren sakta börjar nalka sig är det dags att byta till sommardäck. Lagen säger att sommardäck inte får användas före 31 mars, om vinterväglag råder. Vad som är vinterväglag är en definitionsfråga, men klart är att om det ligger snö, is eller slask på vägen så sägs vinterväglag råda. Från och med den 16 april är dubbdäck förbjudna, om det inte fortfarande råder vinterväglag eller om det förväntas falla snö/snöblandat regn eller om det finns risk för frosthalka.
Krav på sommardäck
Enligt lagen måste mönsterdjupet på sommardäck vara minst 1,6 millimeter. Denna siffra är verkligen en minimigräns. Det kan verkligen inte rekommenderas att man kör på däck med ett sådant mönsterdjup. För att du ska kunna köra säkert på dina sommardäck, oavsett väderlek, kan ett mönsterdjup på 3 millimeter rekommenderas.
Att tänka på när du byter till sommardäck
Det första du ska göra när det är dags för dig att byta från vinterdäck till sommardäck är givetvis att kolla mönsterdjupet och skicket på däcken. Om mönsterdjupet är under lagkraven är det bara att köpa nya däck. Om däcken har slitits ojämnt är det ett annat skäl till att du kan behöva fundera på om du inte ska köpa nya däck.
Det andra du ska kontrollera är däckens lufttryck. Här är det viktigt att du följer det värde som står noterat i bilens instruktionsbok. Är lufttrycket för lågt drar bilen mer bränsle, vilket ger en ökad miljöpåverkan och högre kostnader. Ligger lufttrycket lite över (max 10 procent) värdet i instruktionsboken har du inga problem. Snarare kan det vara så att du enbart får fördelar av detta. Det är nämligen så att bränsleförbrukningen blir lägre och däckens livslängd förlängs. Är lufttrycket bortåt 15-20 procent över det rekommenderade värdet är det dock inte särskilt fördelaktigt. Däcken slits snabbt och bilen blir mer svårkörd, samtidigt som du inte får nyttan av en lägre bränsleförbrukning.